KUNSTNERPORTRETT: ÅSE ANDA

Foto: Tou Trykk

Åse Anda har arbeidet med billedkunst i 30 år, og da spesielt innenfor grafiske teknikker. Hun har et abstrakt formspråk, der forhåndsbestemte rammer og begrensninger spiller en stor rolle. En slik forhåndsbestemt ramme kan for eksempel være en spesifikk farge som hun undersøker – for arbeidene hennes handler ofte om opplevelser omsatt i farger og former. Lag spiller også en viktig rolle i arbeidet: Lag av farger og lag av tid, som til sammen danner en helhet.

Åse Anda forteller om sitt hverdagsliv: ”Privat bor jeg på en bondegård med løe og stabbur fra 1840 på Stokka, midt i Stavanger. Jeg elsker å lage og spise god mat, når jeg står og blander farge i atelieret tenker jeg mange ganger at det like godt kunne ha vært mat jeg laget.” Muligens går det an å trekke denne sammenligningen mellom mat og kunst videre, og si at fargene og formene er Andas ingredienser når hun jobber, og at hun eksperimenterer med disse for å skape interessante, overraskende kombinasjoner. Noen ganger kan det også være kun én ”ingrediens” som undersøkes: Utgangspunktet for et kunstnerisk arbeid kan være så enkelt som en flate Anda snur og vender på, for å skape dynamikk og bevegelse.

Anda arbeider prosjektbasert. Hun er nysgjerrig, og veksler mellom forskjellige teknikker og uttrykksmåter, hun har alltid har mange prosjekter på gang. Gjennom årene har Anda deltatt i en rekke utstillinger i både inn og utland og samarbeidet med en rekke aktører: deriblant Norske Grafikere, European Contemporary Print Triennal, Toulouse, Frankrike ,The Mini Print International-Taller Galeria Fort, Cadaques, Spania, Galleri Gann, Stavanger Kunstforening, Statens Høstutstilling og Vestlandsutstillingen.

Til sin AVTRYKK-utstilling, som har fått tittelen WORK IN PROGRESS 2015-19, viser hun blant annet arbeid som hun har jobbet med over en lenger periode, men som fremdeles er under utvikling – som utstillingstittelen tilsier. Det gjelder særlig serien av silketrykk med tittelen AD INFINITUM – som på norsk betyr ”mot uendelig”. Om bakgrunnen for denne serien, en utforskning av kvadratformen, forteller Anda: ”I AD INFINITUM jobber jeg med kvadratet, dette som en respons på en kaotisk periode. Jeg måtte rydde opp, hodet mitt gikk i alle retninger og jeg kjente at denne forenklingen var noe som jeg kunne puste lettere i. Rammene og begrensningene skapte nye utfordringer. Kvadratet kunne gjentas i det uendelige samtidig som det hele tiden skaptes nye uttrykk.” Etter å ha blitt vist på Galleri Norske Grafikere i 2015, lå serien ”i dvale” i fire år. Til denne utstillingen har Anda tatt frem igjen disse arbeidene, og destruert dem: brutt dem ned for så å bygge dem opp igjen. Resultatet av dette, samt en serie monotypier og en kunstnerbok, kan du se under festivelhelgen, på visningsrommet Rom for!