I SJØHUSET TIL SEGLEM: TRYGVE GOA

Sjøhuset til Trygve Seglem og kontorbygget til rederiet Knutsen OAS Shipping AS, Foto: Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke AS

Sjøhuset til Trygve Seglem og kontorbygget til rederiet Knutsen OAS Shipping AS, Foto: Arkitektkontoret Brekke Helgeland Brekke AS

Trygve Seglem tar i mot oss på Knutsen OAS Shipping sitt kontorbygg i Haugesund. Bygget, som er tegnet av arkitektfirmaet Brekke Helgeland Brekke, er formet i en bue ut mot Smedasundet, med et langt vindusbånd som sikrer størsteparten av møterommene og kontorene panoramautsikt mot havet. Når Haugesund Billedgalleri kommer på besøk er Smedasundet mørkeblått, med hvite skumtopper fra nordavinden – men utenfor blomstrer kirsebærtrærne og minner oss om at det tross alt er mai. Det er denne utsikten kunstverkene i kontorbygget må konkurrere med. Og dem er det mange av.

Seglem, som har vært leder for Knutsen OAS siden 1988, er nemlig kunstsamler. Han er stadig på utkikk etter kunstverk som treffer han. For som han selv sier, han kjøper ikke kunst som en økonomisk investering. I en utgave av internmagasinet Knut’n fra 2016, konstaterer han: ”Jeg har aldri solgt et bilde”. Men lånt dem ut, det har han. På møterommet som refereres til som peisestuen, står det et stort Håkon Bleken-maleri, returnert etter utlån til Henie Onstad Kunstsenter. Bleken er en av Seglems store favoritter. Ved siden av Bleken-verket står det et nyinnkjøpt arbeid av Fredrik Værslev, enda ikke pakket ut. Det har Seglem akkurat kjøpt på auksjon. En annen norsk samtidskunstner Seglem er i ferd med å opparbeide seg en god samling av, er Rita Marhaug. Hun er representert i kontorbygget både med en rekke figurative trykk, og en mer abstrakt vegginstallasjon. Store, oljeaktige dråper i sort plast brer seg langs veggen fra resepsjonen og opp mot møterommet der Seglem sitter.

Seglem har lenge vært en støttespiller for Haugesund Billedgalleri og Haugesund Kunstforening. Også for HIT- og AVTRYKK-festivalen har han vært en viktig bidragsyter. Seglem-prisen, som er på 100.000 kroner, deles ut som førstepris til en av kunstnerne i den omfattende HIT-utstillingen - Trykk i tiden, under utstillingsåpningen på Billedgalleriet fredag 10. mai. Men han bidrar også til festivalen med utlån av lokaler. Like nedenfor kontorbygget til Knutsen OAS, ligger sjøhuset til Trygve Seglem. Bygget, som en gang nok har vært et funksjonelt sjøhus, er i dag tilpasset møter, foredrag og andre samlinger. Vi får låne det til å holde foredrag i. Søndag klokken 16 den 12. mai, som aller siste innslag på festivalprogrammet, holder nemlig kunstkritiker Trond Borgen foredrag om Trygve Goa her inne.

Det er ikke tilfeldig at nettopp sjøhuset til Seglem ble valgt som lokasjon for Borgens foredrag. Her inne henger nemlig det som sannsynligvis er den største private samlingen av Goas trykte arbeider. Treveggene i sjøhuset er dekket med bilder, hengt opp tett i tett i salongutstillingens ånd. De innrammede bildene må føye seg etter arkitekturen – noen av dem får akkurat plass i mellomrommet mellom to bjelker. Også i denne settingen, langt fra den hvite kuben vi så ofte møter kunsten i, sparker Goas kraftfulle lino-trykk godt fra seg.

Trygve Goa har vært viktig både som kunstner og person, for Trygve Seglem så vel som for Trond Borgen. Seglem forteller at han som skoleelev faktisk hadde Goa som tegnelærer. Han var ikke den som sa mest, minnes Seglem – ”en gang gikk det en hel skoletime uten at Goa sa et ord”, kan han fortelle. Fåmælt men bestemt, beskriver Seglem han som. Det er lett å forestille seg at det tidlige møtet med Goa har hatt betydning for den sterke kunstinteressen Seglem i dag fremviser. Når det gjelder Trond Borgen, har han holdt flere foredrag om Goa. Og det var faktisk Goa, i egenskap av kunstner og intendant ved Haugesund Billedgalleri, som i sin tid åpnet for Borgens virke som kunstkritiker i Haugesunds Avis; Goa ble i starten Borgens mentor på dette feltet.

I sitt foredrag under HIT- og AVTRYKK-festivalen, Trygve Goa – svartekunstens mester, kommer Borgen til å presentere og analysere de viktigste motivene og temaene i Goas linosnitt, og han vil sette dem inn i en kunsthistorisk sammenheng. Det atmosfæriske sjøhuset til Seglem huser 50 publikummere. Så pass på å bestille din billett til Borgens foredrag om Goa i tide!

Trond Borgen  (Foto Inger Fluge Mæland).JPG

Trond Borgen er cand.philol. Han har vært kunstkritiker siden 1979, først i Haugesunds Avis, og siden 1984 i Stavanger Aftenblad, hvor han fortsatt er aktiv som kritiker. Borgen har skrevet flere bøker om samtidskunst, og han har samlet et utvalg av sine kunstkritikker i boken ’Tankens form. Kunstkritikk 1979 – 2008’ (2008). Han har også utgitt en bok om Lars Hertervig, ’Et indre eksil. Et essay om Lars Hertervigs papirarbeider’ (2005).  Hans siste bok er ’Det krumme skal bli rett. Kjell Pahr-Iversens kunst’ (2017).

Borgen har vært kurator for utstillingene ’Blind navigatør: Arven fra surrealismen’ (Prosjekt samtidskunst, Bergen 1991), ’Boxes’ (Museum of Installation, London 1999) og ’Utopia’ (Rogaland kunstmuseum, Stavanger 2000, co-kurator: Einar Børresen). Han har gjennom en årrekke forelest ved Distriktshøgskolen i Rogaland og Universitetet i Stavanger, og også i en periode ved Royal Academy of Arts i London.